E-sport – czyli w wielkim skrócie, wirtualny sport – przeszedł niesamowitą drogę i ewolucję, stając się dzisiaj pasją dla milionów ludzi na świecie, a także sposobem na życie dla najlepszych graczy… gier komputerowych.
Skromne początku esportu miały miejsce w latach 80. i 90. poprzedniego wieku – to właśnie wtedy zaczęły pojawiać się pierwsze lokalne turnieje, odbywające się w szkołach czy garażach uczestników. Były to tzw. LAN party – turnieje, na których trzeba było przyjść z własnym sprzętem, a połączenie odbywało się z użyciem lokalnej sieci.
Hitami tamtych turniejów były produkcje takie jak:
- Quake,
- StarCraft,
- Counter-Strike.
Same turnieje nie były też imprezami stricte komercyjnymi – gracze spotykali się na nich głównie z pasji i chęci rywalizacji z innymi. Dzisiaj, razem z rozwojem sieci, stron takich jak Spin City Casino, jak i samych gier wideo, e-sport wygląda zupełnie inaczej!
Przełomowy rozwój e-sportu – pojawienie się internetu
Tym, co jednak napędziło rozwój e-sportu, nie była scena hazardowa, rozwój gier wideo czy zwiększenie zainteresowania wśród potencjalnych uczestników poprzez nagrody finansowe. Motorem napędowym był rozwój internetu, który sprawił, że na rynku zaczęły pojawiać się gry online. Dzięki temu e-sport i gry polegające na rywalizacji między uczestnikami nie był ograniczony geograficznie. Rywalizować ze sobą mogły osoby z każdego krańca świata.
Oprócz tego zaczęły pojawiać się też pierwsze profesjonalne ligi, zrzeszające graczy różnych gier – najpopularniejszą z nich, działającą zresztą do dzisiaj, jest ESL.
To w tym okresie pojawili się też pierwsi zawodowi gracze, którzy granie w gry wideo uczynili swoim sposobem na zycie. Firmy technologiczne, takie jak Logitech czy Asus zaczęły dostrzegać potencjał marketingowy sceny e-sportowej, a streamy w sieci budowały fanbase na całym świecie.
Boom na e-sport – League of Legends i DOTA 2
Grami, które stoją za tak prężnym rozwojem e-sportu są League of Legends oraz Dota 2 – obie reprezentują ten sam gatunek, czyli gry MOBA. W rozgrywce biorą udział dwa zespoły, po 5 osób każdy, złożony z różnych postaci, o odmiennych parametrach, umiejętnościach i rolach na mapie. Celem każdej z gier jest zniszczenie głównej struktury w bazie przeciwnika – jednak obie gry są mocno od siebie odmienne, czy to przez swój ogólny design, klimat czy nawet samych bohaterów oraz podejście do sceny e-sportowej.
Mimo tego obie gry przyciągają miliony widzów z całego świata, zwłaszcza w okresach najważniejszych turniejów – The International w przypadku Doty oraz LoL World Championship w przypadku League of Legends. Turnieje te uznawane są za mistrzostwa świata tych gier i mają na celu wyłonienie najlepszych profesjonalnych zespołów.
Przykładowo, pula nagród w The International 2019 wynosiła ponad 34 miliony dolarów, a finały były transmitowane w kilkunastu językach. Profesjonalni zawodnicy zaczęli być traktowani jak gwiazdy sportu – z kontraktami, sponsorami i fanami. Jedną z takich osób, które cieszą się niezwykłą sławą, jest koreański gracz League of Legends, Faker. Przez wielu uznawany jest za najsławniejszego e-sportowca na świecie i trudno z tym określeniem się nie zgodzić. Faker jest pięciokrotnym mistrzem świata gry – to rekord, który nieprędko inny gracz będzie mógł pobić, szczególnie że Koreańczyk cały czas pozostaje aktywnym graczem i jest częścią mocnego zespołu, który na pewno liczyć się będzie w walce o najważniejsze trofeum.
Profesjonalizacja branży e-sportowej
Aktualnie e-sport to nie tylko wyłącznie gracze – profesjonalne zespoły e-sportowe, takie jak Fnatic, Vitality, NAVI czy G2 skupiają wokół swoich zespołów profesjonalne zaplecze trenerskie, analityczne, menadżerskie czy nawet psychologiczne. Do tego dochodzą marketingowcy – a najpopularniejsze z ekip, wymienione przez nas wcześniej, specjalizują się w kilku grach, posiadając w swoim ekosystemie wielu graczy i wiele ekip trenerskich.
Do tego dochodzi też rozwój samej technologii, co z kolei wpływa na jej odbiór przez oglądających. Poprawia się sposób organizacji turniejów, które z roku na rok są bardziej profesjonalne. Transmisje prowadzone są często w jakości 4K, wraz z komentarzem na żywo oraz analizą między rozgrywkami. Turnieje odbywają się na ogromnych stadionach czy halach sportowych na całym świecie.
Polska scena e-sportowa – od skromnych początków do poziomu światowego
W Polsce e-sport także przeszedł długą drogę – początki były podobne jak na całym świecie, z LAN party w klubach internetowych, pojawiających się w dużych miastach na początku XXI wieku. Później pojawiło się IEM Katowice (które przeniosło się niedawno do Krakowa) – impreza miała kluczowe znaczenie szczególnie dla gry Counter-Strike – była jedną z najważniejszych imprez w tej grze, która odbywała się w trakcie roku.
Najbardziej rozpoznawalnym zespołem po dziś dzień pozostaje Virtus.pro, w skład którego wchodziło 5 polskich graczy – ekipa osiągała wieloletnie sukcesy w CS’ie, pokonując inne światowe potęgi na licznych turniejach.
Najpopularniejsze gry e-sportowe do oglądania
Spróbuj tych gier – turnieje rozgrywane są dosyć często, więc na pewno będziesz mieć co oglądać:
Gra | Co musisz o niej wiedzieć? |
Counter-Strike | Klasyczna strzelanka z dwoma zespołami po 5 osób. Celem gry jest pokonanie drużyny przeciwnika lub podłożenie (bądź rozbrojenie) bomby. Gra toczy się do 13 wygranych w trakcie meczu |
League of Legends | Gra MOBA, w której 5-osobowe drużyny składające się z różnych postaci muszą zniszczyć bazę przeciwnika. |
DOTA 2 | Podobna gra do League of Legends, z innymi postaciami, oraz nieco mroczniejszym klimatem |
Valorant | Zbliżona do Counter-Strike gra-strzelanka, łącząca w sobie elementy gier typu MOBA – gracze wybierają spośród dostępnych postaci, które wyróżniają się specjalnymi zdolnościami i umiejętnościami |
Rocket League | Piłka nożna, w której rolę graczy pełnią samochody. Rozgrywka jest niezwykle szybka, ale jej zasady bardzo proste, przez co gra jest idealna do oglądania podczas dużych turniejów! |
Jeżeli nie miałeś jeszcze okazji oglądać turnieju w grę e-sportową, radzimy szybko to zmienić – nawet jeżeli nie będziesz idealnie znać zasad rozgrywki, samo oglądanie wraz z komentarzem na pewno dostarczy ci sporo rozrywki.
Sport przyszłości?
Jak widać, e-sport przeszedł naprawdę długą drogę – od małych turniejów o symboliczne nagrody, po międzynarodowe wydarzenia, przyciągające przed ekrany komputerów i telefonów miliony widzów. Historia e-sportu to historia pasji i technologii, ale i społeczności, która z pewnej niszy stała się jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rozrywki na świecie!